Natuur, discriminatie en een malle wolf met krullen – het Finowkanaal

We begrepen dat in Nederland een groep is opgestaan met een nogal ‘brede’ kijk op discriminatie en dat juist op het moment dat wijzelf eea aan den lijve ondervinden. Woensdag, als we uit Tegel vertrekken hebben we een lange vaardag in gedachten. Die plannen lijken bij sluis Lehnitz al getorpedeerd te worden. Er liggen zo’n 15 plezierbootjes opgestapeld en de waterpolitie is druk doende iedereen te controleren. Een paar andere bootjes en wij passen er niet meer bij dus wij blijven drijven totdat bij de volgende schutting de meeste bootjes meekunnen en er weer plaats is aan de steiger. Wij liggen nu vooraan, achter de politieboot en iedereen wordt weer nauwgezet gecontroleerd; iedereen behalve wij!!! De agenten lopen –tig keer langs, groeten vriendelijk en gaan verder met hun belangrijke werk. Wij voelen ons toch een beetje apart gezet. Misschien weer een mooi, nieuw doel in het leven van die Nederlandse actievoerders?!

P1040652

Na de sluis kunnen we zonder oponthoud verder en om kwart voor vier maken we vast voor het eerste sluisje van het Finowkanaal. Er ligt al een bootje voor ons in de sluis en zo te zien doen we de sluiswachter een enorm plezier door lekker een nachtje voor de sluis te blijven dobberen.

Sluis Ruhlsdorf-Finowkanaal

Niks mis mee, heerlijk rustig plekje en even de tijd om ons in het Finowkanaal te verdiepen. Waar het ons om begonnen is, is het Scheepshefwerk Niederfinow dat zich vlakbij de Poolse grens in het Oder-Havelkanaal bevindt. Het oude Finowkanaal ligt er nog en bestaat uit 12 sluisjes verdeeld over een lengte van zo’n 40 kilometer. Het Finowkanaal is het oudste, nog bevaarbare kanaal van Duitsland en stamt uit dezelfde tijd als het Franse Canal dus Midi. De eerste maal dat het Finowkanaal met 11 sluisjes geopend werd, was al in 1620!

P1040616

Na de aanleg van het Oder-Havelkanaal met het Scheepshefwerk verloor het Finowkanaal haar belang voor de scheepvaart en raakte in de DDR-tijd geheel vervallen. Gelukkig voor ons zijn de sluisjes inmiddels hersteld en is een schitterende vaarweg weer geopend voor de liefhebbers.

Finowkanaal

Een vaarweg door prachtige natuur, langs slaperige dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan. Een vaarweg ook langs veel industriële monumenten, letterlijk en figuurlijk de ruïneuze overblijfselen van de tijd dat het Finowkanaal industrialisatie en drukke scheepvaartbewegingen bracht. We varen langs de voormalige papierfabriek Wolfswinkel, waar handgeschept, hoogwaardig schrijf- en briefpapier, ja zelfs geld gefabriceerd werd.

Finowkanaal-voormalige papierfabriek

Veel van dergelijke herinneringen zijn langs het kanaal bewaard gebleven. We slapen twee nachtjes in Marienwerder en wanen ons zomaar terug in de jaren ’50.

Marienwerder

Het enige stadje van betekenis aan het kanaal is Eberswalde. Daar blijven we vier nachten, niet omdat het persé zo prachtig is, wel omdat het het hart op de juiste plaats heeft. Het stadje wordt opgesierd door heel veel beelden, heeft een wondermooi park en bovendien wordt er elke zaterdag om 10.30 uur, bij mooi weer buiten, een gratis toegankelijk concert gehouden!

Eberswalde

Er is zelfs een halfelf-kraampje waar je koffie en koeken kunt kopen. Eberswalde heeft, net als Luik, ook trappen, de Schillertreppe en de Goethetreppe. Gelukkig niet zo hoog als in Luik maar toch ook met een heel aardig uitzicht.

Eberswalde-Schillertreppe

Er zijn nog delen van de oude stadsmuur te bewonderen en een openbare schuldbekentenis in de vorm van de Synagogen-Denkmal ‘Wachsen mit Erinnerung’, indrukwekkend.

Eberswalde-Denkmal

Zaterdag, eind van de middag/begin van de avond fietsen we door heuvelachtig landschap naar de Werbeliner See, waar we onderweg van de locals zoveel over hoorden. Het moet een schitterend meer zijn met een prachtig kanaaltje ernaar toe. Kraakhelder water en op sommige plaatsen wel 60 meter diep.

Werbeliner See

De fietstocht is in ieder geval heerlijk en het laatste stuk fietsen we weer langs het Finowkanaal. De Werbeliner See staat nu dus ook op ons verlanglijstje! Zondag houden we een daglang siësta, te warm om iets te ondernemen. Maandagochtend is het beter en wandelen we heerlijk door de wouden rondom Eberswalde. Het beekje de Hertha volgen we, tot grote vreugde van Dorus, tot haar bron.

Daar steken we over en gaan op weg richting de Eberswalder dierentuin. We kunnen zowaar één hok van dichtbij bekijken. Er blijken een bruine beer en een troep(je) wolven te huizen en allemaal komen ze nieuwsgierig Dorus bekijken. Je ziet ze denken: wát een achterlijke wolf is dat nou met z’n pijpekrullen!

Eberswalde - Zoo

Als we grinnikend verder lopen, wandelen ze met ons mee, totdat wij uit het zicht verdwenen zijn, grappig… Eenmaal terug op de Knipmes is het hoogste tijd om een bulk was weg te werken en als alles schoon en droog in de kast ligt, is ook deze dag weer voorbij. Dinsdag verlaten we enigszins weemoedig Eberswalde en gaan op weg voor het laatste stukje Finowkanaal. Prachtig is het weer en voordat we bij het laatste sluisje zijn, zien we in de verte het Scheepshefwerk, waar het uiteindelijk allemaal om begonnen is.

Schiffshebewerk Niederfinow

Achter het oude hefwerk wordt naarstig gebouwd aan een nieuw. Of naarstig…..dat weet ik eigenlijk niet eens zo zeker; het zou namelijk in 2015 al opgeleverd moeten worden. Met gemengde gevoelens verlaten we het laatste sluisje en draaien al snel de Havel-Oder Wasserstrasse op. Een rivierachtig water dat ons door de Oderberger See naar de Alte Oder voert. Doet ons heel veel aan de Maas denken.

Alte Oder

In Oderberg vinden we een mooi plekje aan een steiger naast het Bolwerk, een Gelbe-Welle-plaats. Helaas pindakaas, al snel komt een man ons op een bord wijzen dat ons leert dat hier alleen bootjes van 5 meter mogen liggen! Waarom?? Geen idee, de steiger is prima berekend op ons maar….regels zijn regels, dus wegwezen!

Oderberg

We worden verwezen naar de Marina van Oderberg maar als we daar aankomen worden we niet echt vrolijk. We besluiten door te varen naar Hohensaaten waar ons een Bootsanleger naast de sluis beloofd wordt. Ook hier blijkt niet veel (meer) van te kloppen maar gelukkig heeft de sluiswachter er geen problemen mee als we aan de (lange) wachtplaats voor Sportsboote overnachten.

Wachtplaats Hohensaate-Westschleuse

Zo kan het dus gebeuren dat we nu op minder dan 100 meter van de Poolse grens dobberen….

Polen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *