Het laatste stukje ‘bekend’.

Na een superrelaxte maandag wandelen we dinsdagochtend vroeg naar de toren vanwaar je uitkijkt over dit waterwegenkruispunt. Tot 2003 was dit een bottle-neck voor het scheepvaartverkeer.

Rothensee - waterwegenkruispunt

Om van het Mittellandkanaal op het tegenover liggende Elbe-Havelkanaal te komen, moest men eerst via het Hefwerk Rothensee afdalen naar het niveau van de Elbe. Dan een stuk stroomafwaarts varen om vervolgens via sluis Niegripp op het Elbe-Havelkanaal te geraken. In 2003 is de kanaalbrug over de Elbe in gebruik genomen.

Sluis Rothensee

In plaats van het Hefwerk is er ook een nieuwe sluis gekomen, geschikt voor grotere schepen. De combinatie die wij de sluis in zien varen, had in het Hefwerk op zeker niet gepast…

Vierdubbel spul voor sluis Rothensee

Via de dus nog niet zo oude kanaalbrug steken we de Elbe over

en gaan op weg naar de enorme sluis Hohenwarthe. Hier zakken we 19 meter naar het niveau van het Elbe-Havelkanaal. Daarmee laten we het Mittellandkanaal dus achter ons en komen steeds dichterbij waar ons nieuwe avontuur echt gaat beginnen. Plaue is de laatste bekende aanlegplaats, daarna varen we de Untere Havel Wasserstrasse af en het Blaue Paradis in. Zover is het echter nog niet.

Sluis Hohenwarthe

We varen met 4 bootjes de sluis uit, een nogal ergerlijk gezelschap. Dan vaart de een heel langzaam, blijft de ander er achter hangen en als we er voorbij gaan komt die ene ons weer voorbij en gaat vervolgens ook heel langzaam varen… We proberen er niet teveel op te letten en genieten van de groene omgeving met hier en daar min of meer verlaten bedrijfsgebouwen.

Elbe-Havelkanaal

Voorbij de volgende sluis (sluis Zerben) zien we een roofvogel iets doen dat we nog nooit gezien hebben. Hij zweeft met iets in zijn gestrekte poten waarvan hij zo af en toe een hapje afknabbelt, het lijkt een beetje op een appeltje voor onderweg, bijzonder…

Overnachtingsplaats Parey

Bij Parey vinden we het mooi geweest voor vandaag en als in de verte de bulldozers, die aan de verbreding van het kanaal werken, zwijgen heerst hier niets dan rust en stilte. De volgende ochtend kuieren we voor wat boodschapjes naar de supermarkt en vinden de steenfabriek van 4 jaar geleden nog ietsje meer vervallen dan’ie al was.

Oude steenfabriek bij Parey

Eenmaal op weg, voegt al snel een van onze ‘kameraden’ van gisteren zich bij ons. En hij niet alleen: op onze tocht worden we vergezeld door duizenden vliegende mieren, die zich en masse op de vlaggenstok en de reling hebben verschanst. Dat trekt weer andere vliegende gasten: kwikstaartjes eten vrolijk van onze snoepgoedboot.

Vliegende mierenplaag

Ergens onderweg passeren we de 1000 km-grens, gemeten vanaf Blokzijl, en dan al snel bereiken we het 1e van de 1000 meren van Das Blaue Paradis, de Wendsee. Dan is Plaue niet ver meer en maken we vast voor wat voorlopig onze laatste nacht op bekend terrein zal worden….

Overnachtingsplaats Plaue

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *