De cirkel rond

Van Heerenveen varen we op een aardige dag naar Grouw, wat in eerste instantie nogal wat voeten in de aarde heeft. De brug bij Heerenveen hoort op afstand bediend te kunnen worden, maar luistert ten enenmale niet naar de daarvoor bestemde afstandbediening.

Twee technische dames worden erop af gestuurd om de boel te regelen. Na wat communicatie in een elektrische kast en in het binnenste van de brug, lukt het hen uiteindelijk om de brug voor ons en een collega-schipper te openen. Grouw is lieflijk als altijd

Grouw

en we besluiten tot een halve wandeldag teneinde de feestelijke calorieën te trachten de baas te worden. Terwijl men in Grouw druk doende is het havengebied in gereedheid te brengen voor de duizenden bootjes, die ook dit vaarseizoen Grouw zullen aandoen,

wandelen wij het stadje uit en de grote leegte in. Na Jirnsum wandelen we over een mooie, oude zeedijk naar het gehucht Friens.

Oude zeedijk

Vroeger was dit een dorp van betekenis maar sinds men het doorgaande verkeer heeft omgeleid lijkt Friens alle betekenis verloren te hebben. De dorpjes waar we vervolgens doorheen lopen – Reduzum en Idaerd – zijn aardig, de rest vooral leeg, plat en saai. We troosten ons met de gedachte aan de wegsmeltende vetcellen….

Eenmaal terug op de Knipmes gooien we los en varen naar Leeuwarden, waar we voor een nachtje vastknopen bij de molen, om de volgende dag verder te varen richting Harlingen. Harlingen, waar ons gezelligheid wacht met vrienden en bekenden en waar we ons Knipmessie achter gaan laten voor nog veel meer gezelligheid in respectievelijk Zeeland en de Randstad.

Een week zwerven we van verjaardag naar etentje, naar verjaardag, naar bruiloft en weer naar etentje. We halen ons hart op bij kinderen, familie, vrienden en kleinkinderen en op Paaszaterdag brengt de trein ons helemaal voldaan en tevreden weer terug in Harlingen. De Pasen brengt nog meer gezelligheid en bovendien de gelegenheid om nog eens te genieten van het altijd dynamische Harlingen met zijn prachtige pandjes en de haven waar altijd wat te zien en te beleven is. We bekijken de Grote Kerk. Normaal gesproken wordt een kerk gebouwd en komt er later een orgel in. Niet in dit geval echter: de Harlinger Grote Kerk werd om het orgel van 2300 orgelpijpen heen ontworpen en gebouwd! Bovendien bezit deze kerk meerdere zitlagen wat ook heel ongebruikelijk is. In de meeste kerken bevinden zich immers voornamelijk zitbanken op de begane grond. Jammer dat de kerk hermetisch afgesloten blijkt, zelfs op deze Eerste Paasdag, dus met eigen ogen een en ander controleren is er voor ons niet bij.

Dan maar naar de haven waar we de altijd feestelijke aankomst van een van de twee veerboten naar Vlieland en Terschelling zien. Tweede Paasdag brengt storm en regen, dinsdag is de wind gaan liggen en na de afscheidskoffie bij Koos en Lia gooien we los en vertrekken richting Leeuwarden. Daar liggen mijn, tussen de bedrijven door aangeschafte, brilletjes klaar om opgehaald te worden. We maken vast bij de Van Harinxmabruggen, Fred zet mijn fietsje op de kant en ik ben even weg. In het trotse bezit van twee nieuwe verrekijkers varen we even later verder richting Eernewoude, waar we de lieve bemanning van de Hijke treffen. We drinken gezellig een wijntje,

de volgende ochtend wandelen we onder stralende luchten naar Eernewoude-centraal en verder gaan we weer. De Princenhof ligt voor ons en we scharrelen onder felle zonneschijn en ultra-dreigende luchten door dit prachtige gebied vol herinneringen.

Eenmaal in de buurt van het Pikmeer veranderen de dreigende luchten in een stevige bui met veel wind op de kop. Gelukkig is het warm en knus op de Knipmes en we prijzen ons eens te meer gelukkig.

In Grouw maken we even vast. Fred is op zoek naar een filter voor ons aggregaat. Ik haal ondertussen even een broodje en eenmaal weer verenigd gooien we los en varen verder richting Gaastmeer, waar we wederom kennissen zullen treffen. Daar aangekomen krijgen we bezoek van twee Gaastmeerster ‘Kameleon’vrienden, die supernieuwsgierig zijn naar het hoe en waarom van onze Knipmes en of ze even aan boord mogen kijken. Natuurlijk mag dat, we laten alles zien en drinken gezellig iets met elkaar. Dan willen ze ook wel graag sturen en gaan ze, als de onvervalste 7-jarigen die ze zijn, aan de slag met hun fantasie. De Knipmes wordt omgedoopt tot een werkschip dat veilig afgemeerd moet worden. Ze zijn er een poosje erg druk mee en wij vinden het wel gezellig zo….

De volgende ochtend drinken we koffie met Menno, de pontjesbaas van de Inthiemasloot en zijn lieve Marion. We hebben heel wat bij te praten en ondanks dat we nog lang niet alles ‘behandeld’ hebben, moeten we op een gegeven moment toch afscheid nemen.

We worden door hen èn door de oude havenmeester van Gaastmeer, die zich ons nog herinnert van de vorige keer, hartelijk uitgezwaaid en varen de grote leegte in. Het was vanochtend nogal mistig en dat is nog niet helemaal verdwenen, waardoor we door een sprookjesachtige wereld varen.

We passeren Woudsend en Sloten, twee plaatsjes waaraan we mooie herinneringen bewaren en eenmaal Sloten gepasseerd steken we een paar meren over om al snel via Echtenerbrug op de Helomavaart bij Rottige Meente te geraken. Als we vastmaken bij het legendarische café De Laatste Stuiver is de cirkel rond en zijn we officieel terug van ons uitstapje naar Harlingen. Nu kunnen we de steven richting Duitse grens gaan wenden en ook daar worden we weer erg gelukkig van!

8 gedachten over “De cirkel rond

1. Wat een heerlijke tocht weer, vele bekende plekjes.en inderdaad weer prachtige foto’s .